E-post: victor.alneng@socant.su.se

Victor Alneng har varit doktorand sedan hösten 2001 och har främst intresserat sig av frågor rörande populärkultur, mobilitet, krig och kapitalism. För närvarande jobbar han med ett projekt om inhemsk och internationell turism som del av moderniseringen och kapitalistiska reformeringen av Vietnam. Projektet fokuserar på den forna kolonialstaden Dalat där Victor har bedrivit fältarbete i olika omgångar under sammanlagt cirka tjugo månader.

Undervisning på Masterkursen M107. Populärkultur, representation och kulturpolitik, 5 poäng (tillsammans med Paolo Favero). Undervisning på och koordinator av The Cultural Politics of Representation: The Other in the “New” World Order, International Graduate Programme (tillsammans med Paolo Favero).

Forskning

En plats men många: Den sociala konstruktionen av en vietnamesisk turistort
Med det politiska reformprojektet Doi Moi, har turism blivit en huvudsaklig ekonomisk näring i Vietnam. Denna studie fokuserar på den sociala konstruktionen av Dalat som turiststad – d.v.s. det komplicerade samspelet mellan turisternas och värdarnas bilder av Dalat och sätt att använda staden. Förväntningar och bilder analyseras som de omsätts i praktik, omtvistas eller tvingas på någon i interaktionen mellan olika aktörer på arenan och visavi det större sammanhang av globalisering och utveckling av vilket Dalat är en del. Uppmärksamhet ges till skillnaden mellan inre, lokal turism och internationell turism. Hur relaterar bilden av Dalat till turisternas och turismarbetarnas upplevelse av tillfredsställelse och officiella strävanden? Hur återspeglar den maktrelationer av genus-, klass-, och etnisk natur och i relation till nationalstaten?

Utvalda publikationer

2009

  • Alneng, Victor. 'Zen and the Art of Tourism Maintenance: A Meditation on So-called Prototourism in Vietnam.' In Shalini Singh (eds.) Domestic Tourism in Asia: Diversity and Divergence. London: Earthscan.

2007

  • Alneng, Victor. 'The Right Price: Local Bargains for Global Players', paper presented at ASA07, Thinking through Tourism, 10th - 13th April 2007, London Metropolitan University, UK, at the panel The cultural politics of touristic fantasies: addressing the 'behind-the-scene' scene, 14 pp. Artikel

2005

  • Alneng, Victor. Review of Being a Tourist: Finding Meaning in Pleasure Travel, by Julia Harrison. Ethnos, vol. 70(2), pp 273-274.

2004

  • Alneng, Victor. Review of Beyond the Beach: An Ethnography of Modern Travellers in Asia, by Klaus Westerhausen . Pacific Affairs, vol. 77(1), pp 99-101.

2003

  • Alneng, Victor. The Development of Dalat as a Sustainable Eco-tourism Town: Some Reflections and Suggestions, paper presented at the workshop Phat trien du lich sinh thai ben vung tai Dalat - Lam Dong (For the Sustainable Development of Eco-Tourism in Dalat – Lam Dong), organised by Lam Dong Tourism Department at Dalat University, 2003-11-25.
  • Alneng, Victor. Goi y cho mot Dalat sinh thai [Suggestions for an Ecological Dalat]', Tuoi Tre Chu Nhat No. 02-04, 11-01-2004: 22-22a.

2002

  • Alneng, Victor. The Modern does Not Cater for Natives: Travel Ethnography and the Conventions of Form’, Tourist Studies Vol.2, No.2.
  • Alneng, Victor. “What the Fuck is a Vietnam?”: Touristic Phantasms and the Popcolonization of (the) Vietnam (War)’, Critique of Anthropology Vol.22, No.4.